میدان مغناطیسی زمین احتمالا پیش از شکل‌گیری هسته سیاره به وجود آمد

میدان مغناطیسی زمین به گمان زیاد پیش از شکل‌گیری هسته سیاره به وجود آمد_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

میدان مغناطیسی زمین امکان پذیر ۳٫۷ میلیارد سال پیش به اندازه امروز قوی بوده باشد. این یافته، تاریخ شکل‌گیری قدیمی‌ترین حباب محافظتی زمین را ۲۰۰ میلیون سال عقب‌تر می‌برد.

به این ترتیب میدان مغناطیسی همزمان با ظهور حیات روی زمین به وجود آمده است. قدیمی‌ترین فسیل‌های زمین، لایه‌های میکروبی استروماتولیت می باشند که قدمتشان به ۳٫۵ میلیارد سال پیش بازمی‌گردد. اما برخی پژوهشگرها اکنون مدعی‌اند که استروماتولیت‌هایی با قدمت ۳٫۷ میلیارد سال را کشف کرده‌اند.

پژوهش تازه مشخص می کند که در آن زمان، سیاره حباب مغناطیسی محافظی در اطراف خود داشت که پرتوهای کیهانی و ذرات باردار صدمه‌زای خورشید را منحرف می‌کرد. با این‌حال جریان ذرات باردار در آن زمان زیاد نیرومندتر می بود. آن باد خورشیدی قوی به گمان زیاد بخشی از مغناطیس‌کره‌ی زمین را از بین برد؛ بدین معنی که زمین در آن زمان سپر محافظتی کمتری نسبت به امروز داشت.

این اولین هدفون پشت‌باز هواوی است؛ به FreeClip سلام کنید
ادامه مطلب

یافته‌ی تازه که در مجله‌ی Geophysical انتشار شده است، پیامدهایی برای جستجوی حیات فرازمینی دارد. نیکولاس کلیر، دانشمند زمین از دانشگاه آکسفورد و نویسنده‌ی مهم مطالعه به لایوساینس او گفت:

هنگامی به جستجوی حیات روی سیاره‌های دیگر می‌پردازیم، داشتن میدان مغناطیسی یک مؤلفه‌ی الزامی به شمار نمی‌رود؛ چون در حقیقت‌ حتی با وجود مغناطیس‌کره‌ی کوچک حیات قادر به رشد است.

جستجوی حیات فرازمینی تنها یکی از دلایل شگفتی میدان مغناطیسی زمین است. همه سیاره‌ها دارای مغناطیس‌کره نیستند و پژوهشگرها به‌طور کامل یقین نیستند که چه چیز مغناطیس‌کره‌ی زمین را به‌وجود آورده است. امروزه میدان مغناطیسی زمین با قسمت مایع هسته و انتقال گرما از هسته‌ی جامد داخلی به هسته‌ی همرفتی خارجی کنترل می‌بشود؛ اما پژوهشگرها اعتقاد دارند که هسته‌ی زمین تا یک میلیارد سال قبل جامد نبوده است.

دسته بندی مطالب

راهنمای خرید لپ تاپ‌ مناسب برای ادیت (پاییز ۱۴۰۲)
ادامه مطلب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت



منبع