تمرین ارتباط چشمی زن و شوهر

زوج‌ها بخوانند؛ ۱۱ تمرین سودمند برای برقراری ربط مؤثر_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

احترام، مطمعن، عشق و ربط مؤثر مبنا رابطه سالم محسوب خواهد شد. برای فهمیدن بهتر همسرتان در موقعیت‌های گوناگون باید توانایی‌های ربط مؤثر را تمرین و تحکیم کنید. در این مقاله، ۱۱ تمرین سودمند برای تحکیم ربط زناشویی را به شما معارفه می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا تمرین ربط مؤثر برای زوج‌ها مهم است؟

یکی از رایج‌ترین باورهای زوج‌ها این است که «ما با هم زیاد سخن بگویید می‌کنیم و واقعا خوبیم». در حالی‌ که ربط واقعی چیزی فراتر از سخن بگویید‌کردن با یکدیگر است. طبق معمول هنگامی همسرتان به خانه می‌آید با هم درمورد اتفاقات روزتان سخن بگویید می‌کنید، اما تکلیف احساسات، نیازها و موضوعات فرد دیگر که به‌ندرت درمورد‌اش سخن بگویید می‌کنید، چه می‌بشود؟

ما باید احساسات و نیازهایمان را با شریک زندگی‌مان در بین بگذاریم و متقابلا پذیرای احساسات و نیازهای او هم باشیم. یقیناً همیشه شرایط طوری پیش نمی‌رود که بتوانیم با همسرمان ربط خوبی برقرار کنیم، اما تمرین ربط مؤثر علتمی‌بشود در این اوقات هم کارکرد بهتری داشته باشیم. تلاش برای بهبود رابطه علتمی‌بشود از نیازهای یکدیگر مطلع باشید، ضعف‌های هم را بشناسید و مشکلات رابطه را به‌خوبی حل کنید.

مقصد از این تمرین‌های ارتباطی نحوه گفتن افکار و احساسات به روشای درست است. بر پایه پژوهش‌های متعدد، زوج‌هایی که می‌دانند چطور با هم ربط برقرار کنند، در قیاس با زوج‌هایی که ربط ضعیفی با هم دارند، روابط شادتر و بادوام‌تری دارند.

بهترین تمرین‌های ربط مؤثر برای زوج‌ها

۱. او گفت‌وگوی اسایش‌قسمت در مکانی صمیمی

خودتان و همسرتان را در حال سخن بگویید‌کردن در کنار شومینه یا هر مکان امن و صمیمی دیگر فکر کنید، لذت‌قسمت است، نه؟ تلاش کنید از هر خلوت امنی برای سخن بگویید‌کردن صمیمانه با همسرتان منفعت گیری کنید. در این او مباحثه سخن بگویید درمورد تفاوت‌های شخصیتی و رفتاری را کنار بگذارید و از سرزنش همسرتان دست بردارید. اگر بخواهید رفتارهای منفی همانند سرزنش‌کردن همسر را داخل او مباحثه کنید، قطعا نتیجه خوبی نخواهید گرفت. درمورد سرگرمی‌ها، دوران کودکی، آرزوها و اهداف و مسائل موردعلاقه هر دویتان سخن بگویید کنید.

انتشار کردن تصاویر تازه از اودیسئوس؛ ماه‌نشین تاریخ‌ساز آمریکا چطور روی ماه فرود آمد؟
ادامه مطلب

۲. به‌اشتراک‌گذاری احساسات

یکی از تمرین‌های ارتباطی زیاد مهم برای زوج‌ها یادگیری نحوه درست به‌اشتراک‌گذاشتن احساساتشان است. احتمالا شما با خودتان بگویید این که کاری ندارد! اما برای برخی از زوج‌ها سخن بگویید‌کردن درمورد احساسات سخت‌ترین کار امکان پذیر. اگر این کار برایتان سخت است، تلاش کنید کم‌کم پیش بروید.

وقتی را برای سخن بگویید‌کردن انتخاب کنید که هر دو آرام باشید و تنشی نداشته باشید. غمگین، مضطرب یا کلافه‌اید؟ یا برعکس شوق دارید و ذوق‌زده‌اید؟ فرقی نمی‌کند در این لحظه چه احساسی دارید، مهم این است که آن را به روشای درست با همسرتان در بین بگذارید. با سخن بگویید‌کردن درمورد احساسی که دارید، حس می‌کنید باری از روی دوشتان برداشته شده است و مقداری سبک‌تر می‌شوید.

۳. سخن بگویید‌کردن نوبتی

یکی از بهترین تمرین‌های ربط مؤثر نوبتی سخن بگویید‌کردن است. یقیناً برای انجام این تمرین باید هر دو سرحال و باحوصله باشید. یکی از با اهمیت ترین چیزهایی که در او گفت و گو ربط مؤثر یاد می‌گیریم این است که همه‌چیز مشترک است و باید همان گونه که به خودمان اهمیت می‌دهیم، به همسرمان هم دقت کنیم.

۸ نشانه فریب در رابطه و روش برخورد با آن
ادامه مطلب

در تمرین نوبتی سخن بگویید‌کردن زمان‌زمان کوتاهی را تعیین کنید برای مثال ۳ تا ۵ دقیقه، سپس با فعال‌کردن تایمر نوبتی سخن بگویید کنید. در این زمان فقط فردی سخن بگویید می‌کند که نوبتش باشد و فرد روبه رو می‌تواند فقط با نشانه‌های غیرکلامی تصدیق، فهمیدن یا همدلی خود را نشان دهد. این تمرین به‌ظاهر ساده احترام به همسر و گوش‌کردن فعالانه را به زوج‌ها آموزش می‌دهد.

۴. پرسیدن سؤالات باز

سؤالات باز سوالاتی‌اند که پاسخشان بیشتر از یک کلمه «بله» یا «خیر» است. برای مثال به‌جای این که از همسرتان سوال کنید «روز خوبی داشتی؟» سوال کنید «امروز چطور گذشت؟». پرسیدن این سوال علاوه‌بر این که ربط شما را تحکیم می‌کند، به همسرتان می‌فهماند خوب یا بدبودن روزی که گذرانده برای شما مهم است. امکان پذیر فکر کنید این سؤالات بی نتیجه است، اما نقش شگفت‌انگیزی در برگشت صمیمیت به رابطه عاطفی شما دارد.

۵. فهرست‌کردن نقاط قوت و ضعف یکدیگر

در این تمرین شما و همسرتان باید ۳ ویژگی مثبت و ۳ نقطه ضعف یکدیگر را یادداشت کنید و سپس درمورد آنها سخن بگویید کنید. زمان سخن بگویید‌کردن درمورد نقاط قوت و ضعف همسرتان، ابتدا او را به‌خاطر خوبی‌هایش تحسین کنید و سپس نقاط ضعفش را با لحنی آرام و انتقادی سازنده گفتن کنید. مواظب باشید که همسرتان را به‌خاطر ویژگی‌های منفی سرزنش نکنید. این روش یکی از مؤثرترین تمرین‌ها برای تحکیم ربط زوج‌ها است.

اسباب کشی و خدمات بسته بندی لوازم منزل در اهواز ،باربری خونه بار
ادامه مطلب

۶. اغاز‌کردن جملات با «من» به‌جای «تو»

اغاز‌کردن جملات خطاب به همسر با کلمه «تو» علتمی‌بشود حس خطر کند و حالتی تدافعی به خود بگیرد. حتی اگر واقعا منظوری نداشته باشید، نحوه اغاز جمله و لحن شما علتمی‌بشود او گفت و گو کش‌دارتر بشود و همسرتان اصلا به سخن‌هایی که می‌زنید، گوش ندهد. برای مثال به‌جای این که بگویید «تو همیشه دیر می‌رسی.» بگویید «من واقعا ناراحتم از این که به‌موقع نیومدی.»

۷. نگاه‌کردن به چشم‌های یکدیگر

نگاه‌کردن به چشم‌های یکدیگر یکی از تمرین‌هایی است که طبق معمول در زوج‌درمانی می‌بینیم، اما شما می‌توانید آن را در خانه هم به‌راحتی انجام دهید. دو صندلی روبه‌روی هم بگذارید، روی صندلی‌ها بنشینید و به‌زمان ۵ دقیقه هیچ حرفی نزنید و بدون هیچ شوخی و خنده‌ای فقط به هم نگاه کنید. روی افکارتان تمرکز کنید. در این لحظه چه حسی دارید؟ بعد از گذشت ۵ دقیقه درمورد احساسات و افکارتان با هم سخن بگویید کنید. تمرین ربط چشمی امکان پذیر در ظاهر بی‌اهمیت به نظر برسد، اما احساسات و افکاری را آشکار می‌کند که برای فهمیدن بهتر زوج‌ها زیاد مهم‌اند.

آشنای کامل با دنیای تجارت
ادامه مطلب

۸. فکرکردن به سخن‌ها قبل از سخن بگویید‌کردن

بعضی اوقات کلمات بُرنده‌تر از شمشیرند! زیاد تر زن و شوهرها کلمات توهین‌آمیز، ازردهکننده و تمسخرآمیزی را که از همسرشان شنیده‌اند، همیشه به یاد دارند؛ حتی اگر چندین سال از گفتن آن سخن‌ها قبل باشد.

برای انجام این تمرین کنار هم بنشینید و چند مورد از ازردهکننده‌ترین سخن‌هایی را که از یکدیگر شنیده‌اید، یادداشت کنید. سپس درمورد تاثییر مخربی که آن سخن در قبل و اکنون بر شما گذاشته، سخن بگویید کنید. به همسرتان هم اجازه بدهید سخن بگویید کند و خوب به سخن‌هایش گوش کنید. می‌بینید بعضی اوقات بدون این که حتی فهمید باشید، چه بی‌رحمانه یکدیگر را غمگین کرده‌اید؟ به هم قول بدهید که از این به‌سپس قبل از سخن‌زدن فکر کنید و واقعا به این قول پایبند بمانید.

۹. بازی مطمعن و گوش‌کردن

در این تمرین قرار است شما و همسرتان یک بازی دونفره دلنشین را اغاز کنید. یکی از شما دو نفر باید در مسیری اشکار چند مانع قرار دهید و فرد دیگر چشم‌هایش را با چشم‌بند یا پارچه ببندد. اکنون فردی که چشم‌هایش را بسته، در ابتدای مسیر قرار می‌گیرد و با گوش‌دادن به نشانه‌های کلامی همسر اغاز به حرکت می‌کند. اگر در این مسیر خوب به سخن‌ها و نشانه‌ها گوش کنید، هیچ زمان به مانع ها برخورد نخواهید کرد و با پیروزی به خط آخر خواهید رسید. مقصد از این تمرین سرگرم‌کننده تحکیم توانایی گوش‌کردن فعالانه است.

چشمان معصومانه سگ‌ها فقط برای خوشایند انسان تکامل نیافته‌اند_آینده نوین
ادامه مطلب

۱۰. سخن بگویید‌کردن درمورد اهداف و آینده

این تمرین دیگر شامل بازی و سرگرمی نیست، بلکه نوعی فعالیت اسایش‌قسمت است. در رختخواب دراز بکشید و در این فضای اسایش‌قسمت فقط درمورد اهدافتان سخن بگویید کنید. سخن بگویید از دلخوری‌ها را کنار بگذارید، در این موقعیت فقط درمورد اهداف انگیزشی مشترکتان سخن بگویید کنید. این اهداف و برنامه‌ها هرچه باشند، مهم این است که ربط مؤثر بین شما دو نفر را تحکیم کنند. با این کار علاوه‌بر نقل‌کردن برنامه‌هایتان، از اهداف و آرزوهای عزیزترین شخص زندگی‌تان هم مطلع خواهید شد.

۱۱. برنامه‌ریزی برای مسافرت

یکی از بهترین راه حلهای تحکیم ربط مؤثر زوج‌ها سفررفتن است. زیاد زمان‌ها یکنواختی زندگی علتفاصله‌گرفتن زن و شوهر می‌بشود. در این شرایط انجام فعالیت‌های شوق‌انگیزی همانند سفررفتن علتمی‌بشود از دغدغه‌های روزمره دور شوید و قدر با هم‌ بودنتان را زیاد تر بدانید.

سخن پایانی

هر رابطه‌ای در ابتدا شیرین و دلچسب است و کم‌کم دستخوش روزمرگی‌ها می‌بشود و رنگ‌وبوی اسبق را از دست می‌دهد. از همسرتان فاصله گرفته‌اید و فکر می‌کنید مشکلات بینتان روزبه‌روز زیاد تر خواهد شد؟ لحظه‌ای به این فکر کنید که این انسان همان فردی است که روزی با نهایت خوشحالی انتخابش کردید. تلاش کنید برای بهبود رابطه و برگرداندن صمیمیت به رابطه‌تان تلاش کنید.

شما چه پیشنهاد یا تمرینی برای اضافه‌کردن به فهرست ما دارید؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در بین بگذارید.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت



منبع