معاینه بیمار برای تشخیص ندول حنجره

ندول حنجره؛ همه‌چیز درمورد گره تارهای صوتی_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

ندول حنجره یا گره تارهای صوتی زائده‌ای غیرسرطانی است که روی یک یا هر دو تار صوتی تشکیل می‌بشود. زیاد تر اوقات علل تشکیل این ندول‌ها استفاه بیشتر از حد از تارهای صوتی است. در این مقاله درمورد علائم ندول حنجره و راه حلهای تشخیص و درمان آن می‌گوییم. با ما همراه باشید.

ندول حنجره چیست؟

تارهای صوتی دو نوار انعطاف‌پذیر عضلانی داخل حنجره‌‍‌اند که برای تشکیل صدا به هم نزدیک خواهد شد و ارتعاش تشکیل می‌کنند. هنگامی سخن بگویید می‌کنیم، آواز می‌خوانیم یا به هر روش دیگر از صدایمان منفعت گیری می‌کنیم، این تارهای صوتی فعال‌ خواهد شد. وقتی که ندول یا گره روی تارهای صوتی تشکیل می‌بشود، تشکیل صدا دشوار و حتی بعضی اوقات زیاد دردناک می‌بشود. طبق معمول افرادی به این عارضه مبتلا خواهد شد که زیاد تر از حنجره‌شان برای سخن بگویید‌کردن و تشکیل صدا منفعت گیری می‌کنند همانند معلمان، خوانندگان و گویندگان.

علائم ندول حنجره

شایع‌ترین علامت گره تارهای صوتی، گرفتگی صدا یا صدای گوش‌خراش است. دیگر علائم عبارت‌اند از:

  • تنفس دشوار؛
  • خستگی صوتی؛
  • ازدست‌دادن صدا؛
  • خش‌دارشدن صدا؛
  • سرفه مکرر و خستگی؛
  • گردن‌درد یا درد تیرکشنده‌ای که از یک گوش به گوش دیگر منتقل می‌بشود.
خلط خونی نشانه چیست؛ از علت تا درمان
ادامه مطلب

علل ابتلا به ندول حنجره

ندول‌های حنجره طی دوره‌های طویل منفعت گیری بیشتر از حد از صدا یا منفعت گیری نادرست از تارهای صوتی تشکیل خواهد شد. سخن بگویید‌کردن یا آوازخواندن به‌زمان طویل و فریادزدن مداوم امکان پذیر علتتحریک و التهاب تارهای صوتی و تشکیل گره بشود. آوازخواندن (به‌اختصاصی در خواننده‌های حرفه‌ای) و سخن بگویید‌کردن مکرر در شغل‌هایی همانند معلمی یا فروشندگی از علل ابتلا به ندول حنجره محسوب خواهد شد. عوامل فرد دیگر که گمان تشکیل این عارضه را افزایش خواهند داد، عبارت‌اند از:

تشخیص ندول حنجره

پزشک برای تشخیص نوع عارضه (ندول، پولیپ یا کیست) ابتدا سر و گردن فرد را معاینه می‌کند و سپس برای بازدید دقیق تارهای صوتی آزمایش‌هایی تجویز می‌کند که در ادامه بازدید‌شان کرده‌ایم.

۱. لارنگوسکوپی

حنجره‌بینی یا لارنگوسکوپی یکی از اولین آزمایش‌هایی است که پزشک برای بازدید دقیق تارهای صوتی برای فرد تجویز می‌کند. در لارنگوسکوپی پزشک لوله‌ای نازک تجهیزبه چراغ‌های مخصوص و دوربین فیلم‌برداری را داخل بینی یا دهان فرد می‌کند و حالت تارهای صوتی را دقیق بازدید می‌کند.

افت شدت اینترنت موبایل و ثابت در ایران
ادامه مطلب

۲. استروبوسکوپی

ازآنجاکه بازدید کارکرد ارتعاش تارهای صوتی با چشم غیرمسلح ممکن نیست، پزشک از استروبوسکوپی برای بازدید نحوه کارکرد تارهای صوتی منفعت گیری می‌کند. در این روش پزشک از بیمار می‌خواهد روبه‌روی او بنشیند، دهانش را باز کند و زبانش را بیرون بیاورد. سپس دستگاهی تجهیزبه دوربین را داخل دهان می‌کند. با هر ارتعاش تارهای صوتی دستگاه عکس و فیلم‌هایی ثبت می‌کند. پزشک با بازدید تصویرهای گرفته‌شده حالت تارهای صوتی و ندول‌های روی آنها را بازدید می‌کند و نوع عارضه را تشخیص می‌دهد.

درمان ندول حنجره

۱. صوت‌درمانی

در این روش درمانی، صدمه‌شناس گفتارزبان رفتارهای نامناسب و صدمه‌زننده به تارهای صوتی بیمار را شناسایی می‌کند و نحوه اصلاح آنها را به فرد یاد می‌دهد. زیاد تر اوقات ندول‌های روی تارهای صوتی با همین مراقبت‌ها و تحول رفتارها بهبود می‌یابند.

آخرین مطالب
راهنمای خرید بلیط تفریحات دبی در نوروز 1403
ادامه مطلب

۲. درمان بیماری‌های عرصه‌ای

درمان مشکلات عرصه‌ای همانند رفلاکس معده، آلرژی و سینوزیت تبدیل بهبود حالت و افت علائم فرد خواهد شد.

۳. تغییرات سبک زندگی

سیگارکشیدن، استرس و حتی رژیم غذایی نامناسب از جمله عوامل عرصه‌ساز ندول‌های حنجره محسوب خواهد شد. تغییراتی همانند ترک سیگار، افت استرس و بهبود رژیم غذایی در کنار صوت‌درمانی علائم ندول حنجره را التیام می‌بخشند.

۴. جراحی

امکان پذیر پزشک برای درمان گره‌هایی که با صوت‌درمانی بهبود نمی‌یابند، جراحی را تجویز کند. بعضی اوقات بعد از جراحی برای افت گمان تحریک تارهای صوتی و تشکیل ضایعات تازه برای فرد صوت‌درمانی نیز پیشنهاد می‌بشود.

پیشگیری از تشکیل ندول حنجره

برای افت گمان ابتلا به عارضه‌های مربوط به تارهای صوتی این موارد را مراعات کنید:

  • سیگار را ترک کنید و در محیط‌های پر از دود نمانید.
  • اگر دچار عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستید، بیشتر از حد سخن بگویید نکنید.
  • اگر خواننده‌اید یا در عرصه‌های آموزشی و فروشندگی مشغول به کارید، مرتبا به صدایتان استراحت بدهید.
  • بیشتر از حد الکل و کافئین مصرف نکنید. (مصرف بیشتر از حد این دو علتخشک‌شدن تارهای صوتی و تشکیل ندول می‌بشود.)
لارنگوسکوپی؛ همه‌چیز درمورد برسی حنجره
ادامه مطلب

عادات سالمی که می‌توانید برای مراقبت از تارهای صوتی تشکیل کنید عبارت‌اند از:

  • آب کافی بنوشید؛
  • شب‌ها سریع بخوابید و به‌قدر کافی بخوابید؛
  • بهداشت را مراعات کنید و مرتب دست‌هایتان را بشویید؛
  • در مواقعی که نیاز است زیاد سخن بگویید کنید، هر چند دقیقه یک بار به صدایتان استراحت بدهید.
  • از تکنیک‌های افت استرس، شناخت‌درمانی یا یوگا برای افت تنش عضلانی منفعت گیری کنید.

سؤالات رایج درمورد ندول حنجره

۱. ندول حنجره چطور درمان می‌بشود؟

زیاد تر ندول‌های روی تارهای صوتی با صوت‌درمانی و اصلاح حرکت بهبود می‌یابند و طبق معمول نیازی به جراحی ندارند. بااین‌حال پایبندی به مراقبت از تارهای صوتی در دوره بهبودی نیز زیاد مهم است.

۲. چرا درمان گره‌های روی تارهای صوتی مهم است؟

چون ندول‌ها، پولیپ‌ها و کیست‌های درمان‌نشده امکان پذیر علتصدمه طویل‌زمان به تارهای صوتی شوند.

اولین قدم برای برگشت فورتنایت به آیفون؛ اپل ناچار به پذیرفتن قوانین شد
ادامه مطلب

۳. طبق معمول فرایند درمان ندول حنجره چه مقدار طول می‌کشد؟

ندول‌ها طبق معمولً طی ۲ تا ۶ ماه با صوت‌درمانی و تغییرات سبک زندگی بهبود می‌یابند.

۴. چه وقتی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بیشتر از ۲ هفته است که دچار گرفتگی صدا یا دیگر علائم گره تارهای صوتی هستید، بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک علت این علائم را شناسایی و روال درمان مناسب را اغاز خواهد کرد.

سخن پایانی

رشد ندول روی تارهای صوتی در سخن بگویید‌کردن و برقراری ربط با دیگران اختلال تشکیل می‌کند. اگر چندین هفته از ابراز علائم ندول حنجره می‌گذرد، مراجعه به پزشک را به تعویق نیندازید. گرچه این گره‌ها به‌راحتی درمان خواهد شد، امکان پذیر به تارهای صوتی صدمه برسانند. برای پیشگیری از عوارض وجود این گره‌ها هرچه سریعتر به پزشک مراجعه و درمان را اغاز کنید.

تابه‌حال خودتان یا اطرافیانتان دچار ندول حنجره شده‌اید؟ لطفا نظرات یا ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

گامی برای تسلط شما بر توانایی‌های برقراری ربط


هشدار! این نوشته فقط جنبه آموزشی دارد و برای منفعت گیری از آن ملزوم است با پزشک یا متخصص وابسته مشورت کنید. اطلاعات زیاد تر

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت



منبع