همکاران در حال صحبت‌کردن

۸ اشتباهی که زمان ترک شغل نباید مرتکب شوید_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

تصمیم گرفته‌اید شغل جاری‌تان را رها کنید؟ تصمیم به ترک شغل امکان پذیر دلایل متغیری داشته باشد. تعداد بسیاری از افراد شاغل به دلایل مختلفی روزی این تصمیم سخت را گرفته‌اند و سراغ شغل تازه رفته‌اند. تصمیم به ترک شغل جاری مانعی ندارد و زیاد تر اوقات علتپیشرفت زیاد تر افراد می‌بشود، اما مهم است که روال رهاکردن شغل را به‌درستی طی کنید و مرتکب اشتباهاتی نشوید که اتفاقا زیاد هم رایج‌اند. در این مقاله، درمورد اشتباهاتی می‌گوییم که نباید زمان ترک شغل مرتکب شوید. با ما همراه باشید.

۱. ترک شغل بدون خبر قبلی

استعفای آنی به‌معنی این است که روزهای سخت بسیاری در این شغل داشته‌اید و اکنون آن‌قدر عصبانی هستید که دیگر توان تحمل این شرایط را ندارید. گرچه امکان پذیر محیط کار سمی به‌قدری کلافه‌تان کرده باشد که بخواهید بدون هیچ اعلانی این شغل را رها کنید، ترک شغل بدون مطلع‌کردن دیگران رفتاری غیرحرفه‌ای محسوب می‌بشود.

مطلع‌کردن کارفرما از تصمیمتان با اهمیت ترین کاری است که باید قبل از رهاکردن شغل انجام دهید. ۲ هفته تا ۱ ماه قبل از این که کاملا شغلتان را رها کنید و سر کار نیایید، درمورد مشکلات جاری و تصمیم به استعفا با مدیرتان سخن بگویید و استعفانامه‌تان را به او تقدیم کنید. به این فکر کنید که حتی اگر شغل فرد دیگر داشته باشید، امکان پذیر روزی سروکارتان به شرکت و همکاران اسبق بیفتد. اگر بدون خبر شغلتان را ترک کرده باشید، واقعا روی سخن بگویید‌کردن و روبه‌روشدن مجدد با آنها را دارید؟ ترک شغل بدون اراعه نامه استعفا و مطلع‌کردن دیگران به منزله خراب‌کردن پل‌های پشت سرتان است.

اراعه بسته اختصاصی شب یلدا توسط همراه اول
ادامه مطلب

مسئله مهم دیگر این است که طبق معمول مدیران زمان استعفا معارفه‌نامه‌ای به شما خواهند داد که برای ورود به موقعیت شغلی تازه زیاد سودمند است. اگر بدون خبر شغلتان را ترک کنید، این معارفه‌نامه را هم دریافت نخواهید کرد.

۲. خودداری از پشتیبانی‌کردن به فرد جانشین

افراد حرفه‌ای قبل از ترک شغل به فرد جانشین خود پشتیبانی می‌کنند، فایل‌ها و اطلاعات موردنیاز را در اختیارش می‌گذارند و نکات مهم درمورد روال کار را به او می‌گویند. با این حرکت محترمانه به‌خوبی شغل جاری‌تان را ترک می‌کنید و خاطره خوبی برای مدیر، همکاران و حتی فرد جانشین خود به یادگار می‌گذارید. امکان پذیر مشکلات و دلخوری‌هایی که از مدیر یا همکارانتان دارید، وسوسه‌تان کنند که هیچ پشتیبانی یا پیشنهاد‌ای به فرد جانشین نکنید. احتمالا این حرکت در لحظه مقداری حالتان را خوب و دلتان را خنک کند، اما درمجموع حرکت حرفه‌ای و درستی نیست.

مک بوک ایر اکنون از دو مانیتور خارجی حمایتمی‌کند
ادامه مطلب

۳. وجود طویل‌زمان بعد از ترک شغل

گرچه حضورداشتن شما در محل کار تا زمان مستقرشدن کامل نیروی تازه سودمند است، ماندن طویل‌زمان در موقعیتی که از آن استعفا داده‌اید، امکان پذیر برای کارفرما دردسرساز بشود.

بعضی اوقات امکان پذیر شرایط برعکس بشود و کارفرما به دلایلی همانند شلوغ‌بودن فصل کار خواست غیرمنطقی از شما داشته باشد و بخواهد زمان بیشتری بمانید و ترک شغل را به تأخیر بیندازید. امکان پذیر به‌خاطر حس گناه و فکرکردن به شلوغی کارها تصمیم بگیرید مقداری زیاد تر از حد معمول در این موقعیت بمانید. در این شرایط هم بهتر است روی رفتنتان مُصِر باشید، مگر این که پای علت قانونی یا قراردادی در بین باشد.

۴. مطلع‌کردن همکاران قبل از مدیر

یادتان بماند هر زمان که خواستید شغلی را رها کنید، اول از همه باید مدیر را از تصمیمتان مطلع کنید. اگر تصمیم به ترک شغل را قبل از مدیر با همکاران در بین بگذارید و مدیرتان از همکارانتان بشنود که تمایل به ترک شغل دارید، از شما دلخور خواهد شد. همه موقعیت‌های کاری شما جزو رزومه‌تان محسوب خواهد شد و دلخوری کارفرما از شما مسئله‌ای منفی در رزومه شما است.

طراحی سایت حرفه ای و هنری
ادامه مطلب
آخرین مطالب

۵. ترک شغل با ناراحتی و سرزنش دیگران

چه علت شما برای ترک شغل به‌توافق‌نرسیدن بر سر حقوق درخواستی شما باشد و چه مشکلات مربوط به محیط کار و همکاران، نباید زمان ترک شغل مدیر یا همکارانتان را سرزنش یا به آنها توهین کنید. به‌جای سرزنش دیگران و سخن بگویید از اتفاقات تلخ، از روزهای خوبی سخن بگویید کنید که در این موقعیت شغلی داشته‌اید و خاطره خوبی از رفتن خود به یادگار بگذارید. اگر با توهین به دیگران و سرزنش آنها از مجموعه خارج شوید، همه کارهای خوبی که در زمان وجود در شرکت انجام داده‌اید، از یاد همکاران و مدیرانتان خواهند رفت.

۶. باقی‌گذاشتن اطلاعات شخصی در رایانه شرکت

ایمیل کاری و رایانه‌ای که با آن کار می‌کرده‌اید، متعلق به شرکت است و باید قبل از ترک‌کردن شغلتان فایل‌ها و اطلاعات شخصی‌تان را از روی رایانه پاک کنید. اشکار نیست چه فردی قرار است پای این رایانه بنشیند و برجای‌ماندن فایل‌ها و اطلاعات شخصی شما امکان پذیر علتسرقت هویت‌تان بشود. بعد حتما قبل از تحویل رایانه به فرد جانشین یا مدیر و ترک شغل، اطلاعات شخصی‌تان را از روی آن پاک کنید.

تحول شغل در 40 سالگی؛ مزایا، چالش‌ها، راهکارها
ادامه مطلب

۷. رهاکردن شغل بدون برنامه‌ریزی برای شغل تازه

در موقعیت جاری شما، علت ترک‌کردن شغلتان مهم نیست و باید به موضوعات مهم‌تری فکر کنید همانند این که «بعد از ترک این موقعیت قرار است چه کار کنم؟». قبل از مطلع‌کردن دیگران از تصمیمتان برای ترک شغل، به پیداکردن شغل تازه فکر کنید.

یکی از مواردی که کارفرمای تازه زمان مصاحبه و مرور رزومه به آن دقت می‌کند، شکاف‌های بین شغل‌ها است. اگر زمان بسیاری از ترک شغل سابقتان قبل باشد و در این زمان مشغول هیچ کاری نشده باشید، گمان اخراج شما از شرکت قبلی را در ذهن مصاحبه‌کننده پررنگ می‌کند و تمایل او به سخن بگویید درمورد توانمندیها و استخدام شما را افت می‌دهد. حتما قبل از ترک شغل به‌ فکر پیداکردن شغل دیگر باشید و بین ترک شغل اسبق و اغاز شغل تازه فاصله نیندازید.

چینی‌ها عاشق این گوشی ارزان می باشند!
ادامه مطلب

۸. سخن بگویید‌کردن پشت‌سر مدیر و همکاران

امکان پذیر بعد از ترک شغل در دورهمی‌های دوستانه و یا حتی مصاحبه کاری ترغیب شوید از موقعیت شغلی اسبق انتقاد کنید یا با نقل‌کردن مسائلی آبروی همکاران و مدیرتان را ببرید. به یاد داشته باشید که روزهای کاری شما در شغل اسبق جزو اسراری‌اند که نباید با دیگران درموردش سخن بگویید کنید. با سخن بگویید‌کردن پشت‌سر مدیر و همکاران تصویری غیرحرفه‌ای از خودتان به دیگران نشان می‌دهید.

کلام پایانی

ترک شغل یکی از موقعیت‌های چالش‌برانگیز دنیای کسب‌وکار است. حتی اگر با ناراحتی شغل جاری‌تان را ترک می‌کنید، حواستان باشد مرتکب این اشتباهات نشوید. امکان پذیر در شرایط جاری نحوه ترک‌کردن شغل و همکاران بی‌اهمیت به‌ نظر برسد، اما بعد از مدتی فهمید اثرات آن بر آینده شغلی خود خواهید شد.

شما هم تصمیم دارید شغلتان را رها کنید؟ به‌نظر شما چه عمل های فرد دیگر در این موقعیت نادرست‌اند؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در بین بگذارید.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت



منبع