شکل بازشده کاندوم زنانه

کاندوم زنانه؛ انواع، مزایا، معایب و روش استفاده_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

کاندوم زنانه یک سد محافظتی عالی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته و حفاظت از خود در برابر بیماری‌های مقاربتی است. این وسیله با کارکردی شبیه کاندوم مردانه جلوی ورود اسپرم و هرگونه مایع و ترشح به رحم را می‌گیرد تا رابطه جنسی سالم و امن باشد. اگر مشتاقید بدانید کاندوم زنانه چیست و برای چه کاری منفعت گیری میشود تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم زنانه یکی از تازه ترین ابزارهای پیشگیری از بارداری با ویژگی‌های شبیه کاندوم مردانه است؛ لوله‌ای ظریف و نازک از جنس پلی‌اورتان یا لاستیک نیتریل (لاتکس آزمایشگاهی) که درون واژن قرار می‌گیرد و فرد را از خطر عفونت‌های مقاربتی در امان نگه می‌ دارد. نام دیگر این کاندوم «فمیدوم» یا «کاندوم داخلی» است. اسپرم قوت عبور از این سد فیزیکی را ندارد، به این علت به تخمک نمی‌رسد، آن را بارور نمی‌کند و بارداری اتفاق نمی‌افتد. این ابزار پیشگیری در رابطه جنسی مقعدی نیز قابل‌منفعت گیری است.

کاندوم زنانه چه شکلی است؟

کاندوم زنانه همانند کاندوم مردانه است؛ یک لوله پلاستکی بلند و نازک که از کاندوم مردانه پهن‌تر به نظر می‌رسد. یک سر این لوله باز و سر دیگر آن که درون واژن قرار می‌گیرد بسته است. این کاندوم دو حلقه در دو سر لوله دارد: حلقه ضخیم‌تر داخل واژن و حلقه نازک‌تر بیرون واژن ثابت می‌ماند تا از انتقال مایع و ترشح بین زن و مرد جلوگیری بشود.

چند نوع کاندوم زنانه وجود دارد؟

در حال‌ حاضر این محصول تنوع چندانی ندارد و انواع گوناگون آن ویژگی‌های ظاهری شبیه دارند، اما می‌توان بر پایه مواد اولیه‌ای که برای ساخت آنها به‌ کار رفته، انواع کاندوم زنانه را در دو دسته‌ لاتکس و بدون لاتکس گنجاند.

۱. کاندوم لاتکس

نوع لاتکسی از پرطرف‌دارترین کاندوم‌های بازار است که در همه داروخانه‌ها به‌بسیاری یافت می‌بشود. جنس این کاندوم‌ از لاتکس طبیعی است و مقاومت خوبی در برابر پارگی و سوراخ‌شدن دارد. این کاندوم‌ها جلوی انتقال عفونت‌های مقاربتی و ابتلا به بیماری‌های جنسی را به‌خوبی می‌گیرند.

۲. کاندوم پلی‌اورتان (بدون لاتکس)

این نوع کاندوم مقداری ظریف‌تر و حساس‌تر از کاندوم‌ لاتکسی است و از‌آنجا‌که انعطاف‌پذیری زیاد بسیاری دارد، لذت رابطه را به‌خصوص برای زنان چند برابر می‌کند. این کاندوم‌ها با لاتکس طبیعی محصول درخت کائوچو تشکیل خواهد شد و برای آن‌ دسته از افرادی که به لاتکس عکس العمل آلرژیک نشان خواهند داد، زیاد مناسب‌اند.

تفاوت کاندوم زنانه و مردانه

تفاوت کاندوم زنانه و مردانه

با اهمیت ترین تفاوت‌های کاندوم مردانه و زنانه عبارت‌‌اند از:

  • اولین و با اهمیت ترین تفاوت کاندوم‌های زنانه و مردانه این است که کاندوم زنانه داخل واژن قرار می‌گیرد و کاربرد داخلی دارد، اما کاندوم مردانه روی آلت قرار می‌گیرد و کاربرد خارجی دارد.
  • کاندوم زنانه فقط در یک سایز تشکیل می‌بشود و مقداری گشادتر از کاندوم مردانه است، در‌حالی‌که کاندوم مردانه را در سایزهای متنوع تشکیل می‌کنند.
  • کاندوم مردانه یک حلقه در یک سمت و کاندوم زنانه دو حلقه در دو سمت دارد. حلقه کاندوم مردانه روی آلت قرار می‌گیرد، اما یکی از حلقه‌های کاندوم زنانه داخل واژن و فرد دیگر بیرون واژن قرار می‌گیرد.
  • مطابق آمار، گمان بارداری ناخواسته با کاندوم زنانه ۲۱درصد و با کاندوم مردانه ۱۵درصد است.
  • گمان فشردگی و جمع‌شدن کاندوم زنانه داخل واژن وجود دارد و در این شرایط کارایی کاندوم در جلوگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی از بین می‌رود.
  • کاندوم زنانه مشکلات مربوط به حساسیت اندام تناسلی مردان و تحریک کمتر را از بین برمی‌دارد. این چنین حلقه خارجی این کاندوم‌ها با تحریک کلیتوریس جهت لذت جنسی زیاد تر زنان می‌بشود.
  • کاندوم زنانه را می‌توان ۸ ساعت قبل از رابطه در واژن قرار داد، اما کاندوم مردانه درست قبل از برقراری رابطه جنسی و فقط در حالت نعوظ قابل‌منفعت گیری است.

کاندوم زنانه بهتر است یا مردانه؟

کارکرد کاندوم زنانه در پیشگیری از بارداری تقریبا به‌خوبی کاندوم مردانه است. حتی برای از بین بردن خطرات رابطه جنسی دهانی، مقعدی و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی با تماس پوستی کارکرد قابل‌قبولی دارد. یقیناً به شرطی که از آن درست و اصولی منفعت گیری کنید. مطابق آمار، از هر ۱۰۰ نفری که از کاندوم زنانه درست منفعت گیری می‌کنند فقط ۵ نفر باردار خواهد شد. این عدد برای زوج‌هایی که طریقه منفعت گیری درست از این ابزار پیشگیری را نمی‌دانند، به ۲۱ بارداری ناخواسته می‌رسد، به این علت آشنایی با نحوه منفعت گیری درست از کاندوم زیاد مهم است.

یکی از با اهمیت ترین مزیت‌های کاندوم زنانه جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز یا HIV است. این کاندوم‌ها جلوی انتقال هر نوع مایع و ترشح را می‌گیرند و از تماس بدن با مایعات یا بافت‌های عفونی کاملا جلوگیری می‌کنند. اگرچه منفعت گیری از کاندوم به‌اندازه دیگر راه حلهای پیشگیری از بارداری مؤثر نیست، اما برای اثربخشی زیاد تر می‌توان از آن در کنار داروهای ضدبارداری یا IUD منفعت گیری کرد.

چطور از کاندوم زنانه منفعت گیری کنیم؟

نحوه استفاده از کاندوم زنانه

برای آنکه خطرات احتمالی رابطه جنسی پرخطر به حداقل برسد، باید نحوه منفعت گیری درست از این ابزار پیشگیری را بدانید. برای منفعت گیری از این ابزار نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • سپس از خرید کاندوم زنانه از داروخانه‌های معتبر جعبه را به‌آرامی و بااحتیاط باز کنید، به‌طوری که لایه پلاستیکی نازک کاندوم پاره یا سوراخ نشود.
  • به‌پشتیبانی دو انگشت حلقه ضخیم‌تر کاندوم را با سختی داخل واژن کنید و تا حد امکان سختی دهید تا روی تکه دهانه رحم ثابت بشود.
  • حلقه نازک‌تر را بیرون واژن، درست در تکه دهانه واژن، ثابت نگه دارید.
  • با انگشت داخل کاندوم را بازدید کنید و یقین شوید که پیچ نخورده یا جمع نشده باشد.
  • با مطمعن از ثابت‌بودن حلقه نازک کاندوم در دهانه واژن، رابطه جنسی را اغاز کنید.
  • برای خارج کردن کاندوم زنانه از داخل واژن از همان حلقه نازک بیرونی منفعت گیری کنید. با دو انگشت حلقه را نگه دارید، آرام بچرخانید و کاندوم را بیرون بیاورید.

مزیت‌های کاندوم زنانه چیست؟

اگر برای منفعت گیری از کاندوم زنانه به چند علت محکم نیاز دارید، این قسمت را تا انتها بخوانید:

  • منفعت گیری از کاندوم زنانه یک تصمیم هوشمندانه برای پیشگیری از بارداری و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی است. این کاندوم‌ها نسبت به کاندوم مردانه حلقه بیرونی پهن‌تری دارند و سطح بیشتری را پوشش خواهند داد، به این علت محافظت نیرومندتری فراهم می‌کنند.
  • منفعت گیری از این کاندوم دست طرفین را برای تصمیم‌گیری درمورد بارداری باز می‌گذارد. برخلاف داروهای ضدبارداری که در صورت مصرف برای عمل به بارداری باید مقداری صبر کنید.
  • کاندوم زنانه هیچ تأثیری روی هورمون‌های زن و مرد نمی‌گذارد و جهت تحول خلق‌و‌خو نمی‌بشود.
  • برخی از انواع کاندوم‌های زنانه لاتکس ندارند و افراد حساس به لاتکس به‌راحتی می‌توانند از آنها منفعت گیری کنند.
  • کاندوم نوع زنانه پهنای بیشتری دارد تا دلواپس سایز آلت تناسلی و مناسب بودن یا نبودن کاندوم نباشید.
  • منفعت گیری از کاندوم زنانه برای پریودی مجاز است. می‌توانید از این محصول با خیال راحت در دوران قاعدگی، بارداری و شیردهی منفعت گیری کنید.
  • می‌توانید این نوع کاندوم را ۸ ساعت قبل از رابطه جنسی در واژن بگذارید بی‌آنکه ذره‌ای دلواپس اختلال در کارکرد آن باشید. این کاندوم‌ها تحت‌تأثیر گرما و رطوبت صدمه نمی‌بینند.
  • امکان منفعت گیری از آن در کنار دیگر راه حلهای پیشگیری از بارداری وجود دارد.
  • نوع زنانه کاندوم لذت رابطه را برای هر دو طرف زیاد تر می‌کند. اگر مرد تمایلی به پوشاندن آلت تناسلی خود ندارد یا زن برای ارگاسم به تحریک کلیتوریس نیاز دارد، کاندوم زنانه مناسب‌تر از مردانه است.
  • نیازی به برداشتن کاندوم زنانه بلافاصله سپس از انزال مرد نیست.

عوارض کاندوم زنانه چیست؟

معایب و عوارض کاندوم زنانه عبارت‌اند از:

  • اثربخشی کاندوم زنانه نسبت به دیگر راه حلهای کنترل بارداری تقریبا کمتر است و در صورت منفعت گیری ناصحیح، از هر ۱۰۰ نفری که از کاندوم زنانه منفعت گیری می‌کند طبق معمول ۲۱ نفر باردار خواهد شد. این عدد برای کاندوم مردان به ۱۵ بارداری ناخواسته می‌رسد.
  • دسترسی به کاندوم زنانه دشوارتر از کاندوم مردانه است. تعداد بسیاری از داروخانه‌ها فقط کاندوم مردانه برای فروش دارند.
  • قیمت کاندوم زنانه چند برابر کاندوم مردانه است.
  • ابعاد جعبه کاندوم زنانه بزرگ‌تر از مدل مردانه و جابه‌جایی آن سخت‌تر است.
  • قراردهی این کاندوم درون واژن دشوار و بعضا آزاردهنده است.
  • اگرچه دیگر به مشکل جا ماندن کاندوم در واژن برنمی‌خورید، گمان جابه‌جایی، جمع‌شدن یا خارج‌شدن کاندوم زنانه میانه رابطه جنسی وجود دارد.
  • بعضی اوقات اوقات در تاثییر اصطکاک با آلت مردانه صدای جیرجیرگونه تشکیل می‌کند که آزاردهنده است.
  • در صورت حساسیت زن یا مرد به لاتکس، نیتریل یا پلی‌اورتان آزمایشگاهی جهت مشکلات جدی‌تر می‌بشود.

قیمت کاندوم زنانه چه مقدار است؟

کاندوم زنانه در بازار ایران تا این مدت به‌اندازه کاندوم مردانه شناخته‌شده و محبوب نیست. زیاد‌ها نحوه منفعت گیری از آن را نمی‌دانند یا می‌ترسند اثربخشی آن کمتر از کاندوم مردانه باشد و میلی به منفعت گیری از آن ندارند. اکنون وفور زیاد تر کاندوم مردانه در بازار علتشده تا این ابزار پیشگیری از نوع زنانه آن ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر باشد.

کلام آخر

به‌رغم پیشرفت‌های دیدنی در تشکیل ابزار پیشگیری از بارداری، کاندوم هم چنان محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین وسیله برای ایمن‌سازی رابطه جنسی و کنترل بارداری است. کاندوم زنانه شکل تازه‌ای از کاندوم‌های قدیمی است که به‌جای آنکه روی آلت تناسلی مرد کشیده بشود، درون واژن زن قرار می‌گیرد و به‌خاطر مواد مرطوب‌کننده و پهنای بیشتری که دارد، رابطه جنسی راحت‌تر و لذت‌قسمت‌تری برای هر دو نفر رقم می‌زند.

شما توانایی منفعت گیری از کاندوم زنانه را دارید؟ برای کنترل بارداری کاندوم مردانه را ترجیح می‌دهید یا زنانه را؟ مشتاق شنیدن نظرات‌تان هستیم.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

مدیرعامل اپل تأيید کرد: ویژن پرو امسال در چین اراعه می‌شود_آینده نوین
ادامه مطلب