منشأ سوسری: چگونه آفتی بدنام جهان را زیر سلطه خود درآورد؟

منشأ سوسری: چطور آفتی بدنام جهان را زیر سلطه خود درآورد؟_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

آفتی خانگی که در همه‌جا یافت می‌بشود، منشأ دور از انتظاری دارد. سوسری‌ها که در سراسر جهان در خانه‌های انسان‌ها اشکار خواهد شد و به‌گفتن سوسک آلمانی شناخته خواهد شد، برخلاف نامشان از آلمان منشأ نگرفته‌اند.

به‌گزارش نیچر، مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله‌ی PNAS انتشار شده، مشخص می کند منشأ این حاضر جنوب آسیا بوده و به‌علت گرایش به زیستگاه‌های انسانی در سراسر جهان گسترش اشکار کرده است.

کارل لینه، زیست‌شناس سوئدی اولین دانشمندی می بود که در سال ۱۷۷۶ سوسری آلمانی (Blattella germanica) را در اروپا تشریح کرد، به این علت فکر منشأ آلمانی آن نقل شد. کیان تانگ، نویسنده‌ی مطالعه از دانشگاه هاروارد می‌گوید آن‌ها از آلمان منشأ نگرفتند، اما از آنجا به سراسر دنیا پراکنده شدند.

تانگ و همکارانش ژنوم ۲۸۱ سوسری آلمانی را که از ۱۷ سرزمین ازجمله استرالیا، اتیوپی، اندونزی، اوکراین و ایالات متحده جمع‌آوری شده می بود، تجزیه‌وتحلیل کردند. آن‌ها از شباهت‌ها و تفاوت‌های بین ژنوم‌ها برای اشکار کردن این نوشته منفعت گیری کردند که جمعیت‌های گوناگون سوسری‌ها چه زمان و در کجا تشکیل شدند.

سرقت کد منبع؛ مایکروسافت قربانی هکرهای روس شد
ادامه مطلب

نزدیک‌ترین خویشاوند زنده سوسری آلمانی به گمان زیادً سوسری آسیایی (Blattella asahinai) به‌حساب می‌آید که تا این مدت در جنوب آسیا یافت می‌بشود. سوسری آلمانی به گمان زیادً نزدیک به ۲۱۰۰ سال پیش از سوسری آسیایی جدا شده است.

تقریباً ۱۲۰۰ سال پیش، سوسری آلمانی با رفت‌وآمدهای تجاری و نظامی خلفای اسلامی از غرب به خاورمیانه رفت و نزدیک به ۳۹۰ سال پیش، با پیدایش استعمار اروپایی و ظهور شرکت‌های تجاری بین‌المللی نظیر کمپانی هند شرقی بریتانیا، اغاز به گسترش به سمت شرق کرد. نزدیک به یک قرن سپس، سوسری آلمانی به اروپا رسید و از آنجا به سراسر جهان گسترش اشکار کرد.

زیاد تر بخوانید

کلئو برتلزمایر، پژوهشگر گونه‌های مهاجم در دانشگاه لوزان در سوئیس می‌گوید منفعت گیری از ژنومیک برای فهمیدن پراکندگی سوسری‌های آلمانی الزامی می بود، چون گسترش این گونه، تهاجمی باستانی است و به‌قدری زیاد شده‌اند که بدون این چنین ابزارهایی نمی‌توانیم فهمید شویم آن‌ها بومی اروپا نیستند.

سامسونگ به گمان زیادً طراحی ساعت‌های هوشمند خود را مجدد مربعی می‌کند
ادامه مطلب

پیروزی سوسری‌های آلمانی به‌خاطر سازگاری بسیار‌ی آن‌ها است. آن‌ها به‌راحتی با محیط‌های به‌شدت تغییریافته همانند زیستگاه‌های انسانی سازگار خواهد شد. این چنین چرخه‌ی تولیدمثل کوتاهی دارند و زیاد زمان‌طلب می باشند و به لطف این قابلیت‌ها می‌توانند به شدت زیستگاه‌های تازه را اشغال کنند. مجموع این عوامل برای پیروزی یک گونه در دنیای تغییریافته به دست انسان، ترکیبی عالی به‌شمار می‌آید.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت