نعوظ صبحگاهی - دلیل نعوظ صبحگاهی

نعوظ صبحگاهی؛ هر آنچه باید بدانید_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

نعوظ صبحگاهی یا ورم شبانه آلت تناسلی اتفاق‌ای طبیعی است که برای مردان رخ می‌دهد. هرچند نعوظ صبحگاهی کاملا شایع و طبیعی است، احتمالا کم یا زیاد شدن آن برایتان شگفت باشد یا جستوجو راهی برای مهار آن باشید. به همین علت خواندن این مقاله را به شما نظر می‌کنیم.

نعوظ صبحگاهی چیست؟

نعوظ صبحگاهی که ورم شبانه آلت تناسلی هم نامیده می‌بشود، اتفاق‌ای طبیعی است که برای مردان رخ می‌دهد. سپس از بیدارشدن فرد و با ورود جریان خون، آلت تناسلی متورم می‌بشود و چند دقیقه در این حالت باقی می‌ماند. بعضی اوقات امکان پذیر زمان نعوظ صبحگاهی طویل‌تر باشد. نعوظ صبحگاهی به سن مردان یا تحریک جنسی ربطی ندارد و طبق معمول نشانه سلامت جسمی و روانی مردان است. چرخه خواب، نوسانات هورمونی، تحریک جسمی، اسایش مغز و پربودن مثانه همه انها از دلایل مهم نعوظ صبحگاهی می باشند.

نعوظ تناسلی در هر سنی اتفاق می‌افتد. پسران از نوجوانی تا بزرگ‌سالی با نعوظ صبحگاهی روبه رو خواهد شد. بااین‌حال این حالت در جوانی متداول‌تر است و با افزایش سن امکان پذیر از تعداد آن کاسته بشود.

واژه‌های مختلفی برای نعوظ در شرایط گوناگون منفعت گیری خواهد شد، از جمله:

  • نعوظ صبحگاهی (Morning wood) یا ورم شبانه آلت تناسلی (Nocturnal penile tumescence): نعوظی آلت تناسلی در مردان است که با بازکردن چشم در صبح دیده می‌بشود.
  • نعوظ خواب (Sleep erections) یا بونر (Boner): نعوظ آلت تناسلی در زمان خواب است که بدون تحریک جنسی اتفاق می‌افتد.
علت خواب ندیدن؛ آیا امکان پذیر اصلا خواب نبینیم؟_آینده نوین
ادامه مطلب

مزایا نعوظ صبحگاهی

نعوظ صبحگاهی کارکرد خاصی ندارد و فقط به‌علت تحریک سیستم پاراسمپاتیک در شب تشکیل می‌بشود. بااین‌حال امکان پذیر نشانه سلامت آلت تناسلی باشد. این چنین دفعات نعوظ در شب احتمالا نوعی ورزش ناخودآگاه برای آلت تناسلی محسوب بشود و بافت آن را نرم، کشیده و آماده کند. از طرف دیگر، نداشتن نعوظ صبحگاهی جهت می‌بشود که عضلات آلت تناسلی منقبض باقی بمانند و با گذشت زمان آلت تناسلی کوچک بشود.

علت نعوظ صبحگاهی

عوامل مختلفی امکان پذیر جهت نعوظ صبحگاهی شوند، از جمله:

  • چرخه خواب: نعوظ صبحگاهی در مرحله خواب REM یا زمان حرکت سریع چشم‌ها شایع‌تر است. هرچند امکان پذیر این اتفاق در مرحله خواب غیر از REM هم رخ دهد. در خواب ۸ساعته امکان پذیر چندین بار مرحله REM اتفاق بیفتد و فرد بدون این که فهمید بشود، چندین بار نعوظ را توانایی کند و هربار نعوظ نزدیک به ۲۵ تا ۳۵ دقیقه طول بکشد. از آنجایی که فرد در مرحله REM از خواب بیدار می‌بشود، می‌تواند نعوظ صبحگاهی داشته باشد.
  • هورمون‌ها: تستوسترون زیاد امکان پذیر جهت نعوظ صبحگاهی بشود. تستوسترون تقریبا به هر لحاظی از نعوظ همانند فعال‌شدن اعصابی که ماهیچه‌های صاف آلت تناسلی را تحریک می‌کنند گرفته تا انباشته‌شدن خون در بافت اسفنجی آلت تناسلی پشتیبانی می‌کند. این چنین هر تغییری در مقدار هورمون‌ها از جمله افزایش یا افت آنها می‌تواند بر دفعات نعوظ تاثییر بگذارد. مقدار تستوسترون در اغاز صبح زیاد تر از بعدازظهر و عصر است.
  • تماس فیزیکی: حتی لمس اتفاقی آلت تناسلی امکان پذیر جهت نعوظ بشود. برخورد ملحفه یا لباس خواب با بدن هم می‌تواند جهت نعوظ صبحگاهی بشود. برخورد فیزیکی مستقیم مطلب حسی را به پایین نخاع یعنی مرکز نعوظ ارسال می‌کند. حتی اگر نیمه‌خواب باشید، عصب‌های حسی به تغییرات محیطی هشیارند.
  • رؤیابینی: دیدن رؤیای جنسی همیشه جهت نعوظ صبحگاهی نمی‌بشود.
  • پربودن مثانه: افرادی که برای ادرارکردن در شب بیدار نمی‌شوند، زمان صبح مثانه پری دارند. پربودن مثانه می‌تواند جهت تحریک عصب و نعوظ شبانه بشود. هرچند این شرایط می‌تواند گمان نعوظ صبحگاهی را افزایش دهد، تنها علت آن نیست.
ماشین شاسی‌بلند ۲۰۲۴ هوندا از زیاد‌ترین عنصر جهان به‌گفتن سوخت منفعت گیری می‌کند
ادامه مطلب

نعوظ صبحگاهی نشانه چیست؟

نعوظ صبحگاهی اتفاقی طبیعی و رایج است. این حالت می‌تواند نشانه سلامت جنسی و روانی شما باشد. داشتن نعوظ صبحگاهی منظم می‌تواند نشانه مقدار مناسب تستوسترون باشد. این چنین می‌تواند جریان خون مناسب و تحریک عصبی درست به آلت تناسلی را نشان دهد.

مدیریت نعوظ صبحگاهی

۱. روبه رو با نعوظ صبحگاهی

  • تعییر حالت خواب به حالت مناسب‌تر و داشتن یک فضای خواب راحت؛
  • تحول سبک زندگی و مهار استرس؛
  • دوش آب سرد و مدیتیشن.

۲. داشتن نعوظ صبحگاهی کافی

  • عاداتی همانند ورزش‌کردن، رژیم غذایی متعادل و خواب کافی برای افزایش تستوسترون؛
  • مراجعه به پزشک برای مدیریت دفعات نعوظ صبحگاهی و قوت آن.

طویل بودن نعوظ صبحگاهی

به طویل بودن نعوظ صبحگاهی پریاپیسم (priapism) می‌گویند. در این بیماری غیررایج، جریان خون به آلت تناسلی آن‌طور که باید نیست (پریاپیسم غیرایسکمی یا جریان بالا) یا جریان خون سپس از ورود به آلت تناسلی در آن به دام می‌افتد (پریاپیسم ایسکمی یا جریان پایین).

پرچمدار ۲۰۲۴ هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی اشکار می‌شود_آینده نوین
ادامه مطلب
آخرین مطالب

پریاپیسم می‌تواند نتیجه نعوظی باشد که چند ساعت طول کشیده است. در پریاپیسم غیرایسکمی امکان پذیر تنه آلت تناسلی سفتی خود را از دست بدهد و دردی توانایی نکنید. در پریاپیسم ایسکمی تنه آلت تناسلی سفت و سر آن نرم است و دردی دارید که با گذشت زمان بدتر می‌بشود. به نعوظ مقداری زمان بدهید تا از بین برود. اگر نعوظ از بین رفت ولی طویل‌زمان یا دردناک می بود به پزشک مراجعه کنید. این چنین اگر نعوظ زیاد تر از چند ساعت طول کشید به پزشک مراجعه کنید.

برگ چغندر؛ قیمت غذایی، خواص و نحوه پخت آن
ادامه مطلب

عدم نعوظ صبحگاهی نشانه چیست

اگر بدون نعوظ از خواب بیدار می‌شوید، این قضیه لزوما غیرطبیعی نیست و احتمالا به این معنی باشد که شما از خواب REM بیدار نشده‌اید یا نعوظ شما قبل از بیدارشدن کامل از بین رفته است.

افراد بین‌سال، نوجوان و جوان زیاد تر از افراد مسن با نعوظ صبحگاهی بیدار خواهد شد. اگر هیچ زمان با نعوظ صبحگاهی بیدار نمی‌شوید، به گمان زیاد مشکلی در جریان خون و اعصاب شما وجود دارد. این قضیه می‌تواند نشانه اختلال نعوظ هم باشد؛ نوعی بیماری که در آن فرد نمی‌تواند نعوظ را به‌قدر کافی برای رابطه جنسی رضایت‌قسمت نگه داری کند.

در کل نعوظ مربوط به خواب با افزایش سن افت می‌یابد، اما اگر حداقل بعضی اوقات با نعوظ از خواب بیدار نمی‌شوید، به گمان زیاد باید به پزشک مراجعه کنید. این چنین امکان پذیر پزشک مواردی همانند آپنه خواب انسدادی را بازدید کند.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت توانایی برخی موارد باید با پزشک سخن بگویید کنید، از جمله:

  • نبوده است نعوظ صبحگاهی به زمان طویل؛
  • داشتن درد یا نگرانی در زمان نعوظ صبحگاهی؛
  • افت نعوظ صبحگاهی با افزایش سن؛
  • مشکلات خاص سلامتی یا مصرف دارو.
این بازی لغوشده بتمن است؛ سه‌گانه شوالیه تاریکی نولان در صنعت ویدیوگیم [تماشا کنید]_آینده نوین
ادامه مطلب

شما بگویید

شما چه مقدار با نعوظ صبحگاهی آشنایی دارید؟‌ آیا می بود و نبوده است آن شما را دلواپس می‌کند؟ در صورت تمایل، می‌توانید توانایی و نظرتان را در تکه ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این نوشته را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

هشدار! این نوشته فقط جنبه آموزشی دارد و برای منفعت گیری از آن ملزوم است با پزشک یا متخصص وابسته مشورت کنید. اطلاعات زیاد تر

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت