جهش ژنتیکی به شکل‌گیری رنگی جدید در گربه‌ها منجر شده است

جهش ژنتیکی به شکل‌گیری رنگی تازه در گربه‌ها منجر شده است_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

به گمان زیادً درمورد گربه‌های سیاه شبح‌وار، گربه‌های نارنجی و گربه‌های تاکسیدو که دارای ظاهری خاص می باشند، شنیده‌اید. اگر به گربه‌ها علاقه دارید، بد نیست بدانید رنگ کاملا جدیدی از گربه به نام «سلمیاک» نیز وجود دارد. این سایه رنگ دلنشین سیاه، سفید و خاکستری که نام آن برگرفته از نوعی غذای فنلاندی است، به لطف رشته‌هایی از خز تشکیل می‌بشود که در نزدیکی ریشه سیاه‌رنگ بوده‌اند، اما هنگامی رشد می‌کنند و از فولیکول مو دور خواهد شد، سفید و سفیدتر خواهد شد.

رنگ پوشش سلمیاک اولین‌بار در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۹ مورد دقت گروهی از کارشناسان گربه به سرپرستی هایدی اندرسون، ژنتیک‌دان گربه‌ها قرار گرفت. از آن زمان، این گروه در تلاش بوده است به مکانیسم تشکیل این الگوی رنگ پی ببرد. آن‌ها درنهایت به این نوشته پی‌بردند و یافته‌های خود را در مجله‌ی Animal Genetics انتشار کردند.

این یکی از داغ‌ترین بازی‌های حال حاضر دنیا است
ادامه مطلب

هنگامی رنگ پوشش گربه‌ها یا به عبارت بهتر تظاهر ویژگی‌های ژنتیکی را بازدید کنید، با موارد بدیهی کار خود را اغاز می‌کنید. به این علت، پژوهشگران با این فکر مطالعه خود را اغاز کردند که واریانت ژنی تازه نیز به ژن رقیق‌کننده رنگ ربط دارد.

ازنظر فنی، گربه‌ها فقط دو رنگ دارند: سیاه و نارنجی. رنگ‌های دیگر ترکیبی از این دو رنگ، نسخه کمرنگی از یکی از رنگ‌ها (که توسط ژن رقیق‌کننده رنگ تشکیل می‌بشود) یا هر دوی آن‌ها می باشند. به این علت، کارشناسان با دیدن الگوی تازه رنگ گربه‌ها این چنین فکر کردند که الگوهای تازه نیز گفتن جدیدی از تاثییر ژن رقیق‌کننده رنگ می باشند. اما بعد از کاوش تغییرات ژنتیکی شناخته‌شده که گفتن ژن رقیق‌کننده را در رنگ پوشش کنترل می‌کند، نتیجه‌ای به دست نیاوردند. به این علت، آن‌ها قدم بعدی را برداشتند: توالی‌یابی کل ژنوم دو مورد از این گربه‌های خاص و کاوش داده‌های ژنتیکی برای اشکار کردن آنچه جهت پیدایش پوشش رنگ تازه شده است.

این لپ تاپ ۱۶ میلیونی پردازنده اینتل، نمایشگر ۱۵٫۶ اینچ و بدنه آلومینیومی دارد
ادامه مطلب

زیاد تر بخوانید

اندرسون با اشاره به ژنی که روی الگوهای سفید رنگ پوشش حیوانات تاثییر می‌گذارد، توضیح می‌دهد: «تکه بزرگی از توالی در پایین‌دست ژن KIT وجود نداشت و این گربه‌ها قطعه‌ای از دی‌ان‌ای را در همان نزدیکی از دست داده بودند.»

پژوهشگران بعد از بازدید ۱۸۱ گربه تایید کردند که توالی ازدست‌رفته، مسئول رنگ پوشش سلمیاک است. این جهش مغلوب می بود: گربه فقط در صورتی این رنگ را گفتن می‌کند که جهش را از دو هر والد خود به ارث برده باشد و این کار توضیح می‌دهد چرا بسیاری این رنگ کم است.

پژوهشگران می‌گویند یافته‌های آن‌ها علاوه بر این که فهمیدن ما از ژنتیک رنگ پوشش گربه‌ها را زیاد تر می‌کند، می‌تواند در برنامه‌های پرورش گربه نیز سودمند باشد و حتی به نگه داری این ویژگی در گربه‌های دوست‌داشتنی ما پشتیبانی کند.

رقیب استارلینک از راه رسید؛ آمازون اولین گروه از ماهواره‌های پروژه کویپر را پرتاب کرد
ادامه مطلب

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت