۱۰ پیشنهاد برای ارتباط گرفتن در محیط‌های چندفرهنگی

۱۰ پیشنهاد برای ارتباط گرفتن در محیط‌های چندفرهنگی


در محیط کاری متنوع امروزی، مسائل ارتباطی می‌تواند پیچیدگی بیشتری پیدا کند. هر فرهنگی در رابطه با تعاملات رودررو مجموعه‌ای از مفروضات و تمایلات ضمنی خاصّ خود را دارد و این مسئله ارتباطات میان‌فرهنگی را چالش‌برانگیز می‌کند. ما چند پیشنهاد برای بهبود ارتباط گرفتن در محیط‌های چندفرهنگی داریم. در انتها نیز به چند پرسش مهم و کاربرد جواب دادیم.

۱۰ پیشنهاد برای ارتباط گرفتن در محیط‌های چندفرهنگی

در ادامه، ده نکته کاربردی و موثر برای ارتباط گرفتن در محیط‌های چندفرهنگی را با هم مرور می‌کنیم.

۱ـ آداب معاشرت را رعایت کنید

بسیاری از فرهنگ‌ها آداب معاشرت ویژه‌ای در ارتباط برقرار کردن دارند. پیش از ملاقات، درباره فرهنگ هدف تحقیق کنید، یا اگر زمان اجازه می‌دهد، آموزش‌های متقابل فرهنگی انجام دهید. برای مثال، بسیاری از فرهنگ‌ها در ابتدای برقراری ارتباط بین افراد، انتظار نوعی رسمیت را دارند. هر فرهنگی روش خاصّ خود را برای نشان‌دادن این رسمیت دارد: در آلمان از لقب‌های «آقا» (Herr) و «خانم» (Frau) استفاده می‌شود، در چین نام خانوادگی و اسم کوچک را جابه‌جا می‌کنند و در ژاپن برای زنان و مردان از «سان» (さん) استفاده می‌کنند. به این نشانه‌های آشنایی توجه داشته باشید و تا زمانی که از طرف مقابل نشانه‌ای دریافت نکرده‌اید، مستقیما با اسم کوچک، طرف را خطاب قرار ندهید.

آشنایی با زبان چینی؛ آیا یادگرفتن آن سخت است؟
ادامه مطلب

۲ـ از زبان عامیانه بپرهیزید

حتی تحصیل‌کرده‌ترین فرد غیربومی زبان انگلیسی هم درک کاملی از اصطلاحات عامیانه، کنایه‌ها و ضرب‌المثل‌های انگلیسی ندارد. آن‌ها ممکن است تک‌تک کلماتتان را بفهمند، اما نه متن صحبت را و نه معنی آن را. درنتیجه، ممکن است آن‌ها را گیج کنید یا در بدترین حالت، به آن‌ها توهین کنید.

۳ـ به‌آرامی صحبت کنید

حتی اگر انگلیسی، زبان مشترک در موقعیتی بین‌فرهنگی باشد، صحبت‌کردن با سرعت عادی مکالمه، ایده خوبی نیست. کم‌کردن سرعت صحبت، واضح صحبت‌کردن و درست تلفظ‌کردن کلمات به فرد کمک می‌کند. جملات خود را به بخش‌های کوتاه و قابل‌فهم تقسیم کنید و به شنونده زمان بدهید تا درحین صحبتتان، کلماتتان را ترجمه و درک کند. اما آنقدر هم سرعتتان را کم نکنید که توهین‌آمیز به نظر برسد. اگر فردی که با او صحبت می‌کنید خیلی‌سریع صحبت می‌کند یا لهجه‌اش باعث می‌شود که درک کلامش برایتان سخت باشد، نترسید و مؤدبانه از او نیز بخواهید سرعتش را کم کند.

۴ـ ساده صحبت کنید

در مکالمه‌ای بین‌فرهنگی، با استفاده از کلمات قلمبه و سنگین، ارتباط برقرارکردن را برای هر دویتان سخت‌تر نکنید. فقط ساده صحبت کنید. کلمات دوسیلابی بسیار راحت‌تر از کلمات سه‌سیلابی قابل‌فهم هستند و کلمات تک‌سیلابی از کلمات دوسیلابی بهترند. به‌جای «لطفاً این کار را به سرعت انجام دهید.»، بگویید «لطفاً این کار را سریع انجام بده.»

دانشمندان با مهندسی باکتری‌ها، دو محصول مورد قیمت از فیبر گیاهی تشکیل می‌کنند
ادامه مطلب

۵ـ گوش‌دادن فعال را تمرین کنید

گوش‌دادن فعال، استراتژی بسیار مؤثری برای بهبود ارتباط میان‌فرهنگی است. برای اطمینان از اینکه فرد مقابل را به‌درستی درک کرده‌اید، صحبت‌های او را با کلمات خودتان بازگو کنید یا خلاصه‌وار بیان کنید و سؤالات مکرر بپرسید. این کار به ایجاد رابطه صمیمی کمک می‌کند و اطمینان می‌دهد که اطلاعات مهم، از دست نرفته یا اشتباه فهمیده نمی‌شوند.

۶ـ به نوبت صحبت کنید

برای اینکه گفت‌وگو روان‌تر باشد، به‌نوبت صحبت کنید. حرف خود را بزنید و سپس به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید. به‌خصوص زمانی که افراد به‌عنوان زبان دوم با شما انگلیسی صحبت می‌کنند، بهتر است به‌جای اینکه مونولوگی طولانی ارائه دهید که دنبال‌کردن آن برایشان سخت است، با جملات کوتاه صحبت کنید.

۷ـ یادداشت‌برداشتن

اگر مطمئن نیستید که فرد مقابل حرف شما را به‌درستی فهمیده است، برای اطمینان، آن را یادداشت کنید. این کار به‌خصوص در زمان بحث درباره اعداد بزرگ می‌تواند بسیار مفید باشد. برای مثال، در انگلستان یک میلیارد به‌صورت ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ نوشته می‌شود، اما در آمریکا آن را به‌صورت ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ می‌نویسند.

آخرین مطالب
طرز تهیه پیراشکی شکری بازاری با خمیرمایه و شیر بدون فر
ادامه مطلب

۸ـ از پرسیدن سؤالات بسته خودداری کنید

سؤالاتی نپرسید که فقط به جواب «بله» یا «خیر» نیاز دارند. در بسیاری از فرهنگ‌ها پاسخ منفی دادن سخت یا باعث خجالت است. بنابراین حتی اگر جواب واقعی «خیر» باشد، همیشه «بله» را خواهید شنید. به‌جای آن، سؤالات باز مطرح کنید که به اطلاعات به‌عنوان پاسخ نیاز داشته باشند.

۹ـ با شوخ‌طبعی محتاط باشید

بسیاری از فرهنگ‌ها کسب‌وکار را بسیار جدی می‌گیرند و به رفتار حرفه‌ای و همیشه پیروی از پروتکل اعتقاد دارند. درنتیجه، استفاده از شوخی و طنز را در محیط کاری درک نمی‌کنند. اگر تصمیم گرفتید از شوخ‌طبعی استفاده کنید، مطمئن شوید که در فرهنگ مقابل قابل درک و قدردانی باشد و باعث توهین و آزردگی نشود. به خاطر داشته باشید که کنایه‌های زبان مادری‌تان معمولاً در خارج از کشورتان تأثیر منفی دارند یا بی ‌معنی و تأثیرند.

۱۰ـ حمایت‌گر باشید

ارتباط مؤثر میان‌فرهنگی به این معنی است که همه طرفین احساس راحتی کنند. در هر گفت‌وگویی با فردی که از فرهنگ دیگری است، با احترام با او رفتار کنید، تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط واضح انجام دهید و زمانی که پاسخ می‌دهد، او را تشویق کنید. این کار به افزایش اعتمادبه‌نفس و اعتماد او به شما کمک می‌کند.

آشنای کامل با دنیای تجارت
ادامه مطلب

پرسش و پاسخ‌های رایج درباره ارتباط گرفتن در محیط‌های چندفرهنگی

ارتباط میان‌فرهنگی چیست؟

ارتباط بین‌فرهنگی به برقراری ارتباط بین افراد از فرهنگ‌های مختلف اشاره دارد. این شامل درک زبان، آداب و رسوم، ارزش‌ها و باورهای یکدیگر می‌شود.

چرا ارتباط میان‌فرهنگی مهم است؟

ارتباط میان‌فرهنگی در دنیای امروز که به‌طور فزاینده‌ای به هم پیوسته است، از اهمیت زیادی برخوردار است. این امر کمکمان می‌کند تا با افراد از فرهنگ‌های مختلف کار کنیم، روابط شخصی برقرار کنیم و درمورد فرهنگ‌های دیگر بیاموزیم.

برخی از چالش‌های ارتباط میان‌فرهنگی کدام‌اند؟

  • موانع زبانی: ممکن است افراد به زبان یکدیگر صحبت نکنند یا به‌طور کامل یکدیگر را درک نکنند.
  • اختلافات فرهنگی: افراد ممکن است آداب و رسوم، ارزش‌ها و باورهای متفاوتی داشته باشند.
  • استریوپیک‌ها و تعصبات: افراد ممکن است براساس فرهنگ خود، درباره افراد دیگر فرضیه‌هایی داشته باشند.

چگونه مهارت‌های ارتباط بین‌فرهنگی خود را بهبود بخشم؟

  • درباره فرهنگ‌های دیگر بیاموزید: کتاب بخوانید، فیلم ببینید و با افراد از فرهنگ‌های مختلف صحبت کنید.
  • ذهن باز داشته باشید: سعی کنید تا دیدگاه‌ها و تجربیات دیگران را درک کنید.
  • از سوءتفاهم نترسید: اگر مطمئن نیستید که چیزی را متوجه شده‌اید، بپرسید.
  • صبور باشید: ایجاد روابط و درک فرهنگ‌ها زمان می‌برد.
تانک 300 داخل سامانه خودروهای وارداتی شد، آفرودر محبوب چینی در راه ایران
ادامه مطلب

چطور از شوخی‌های توهین‌آمیز در یک محیط میان‌فرهنگی اجتناب کنم؟

  • قبل از اینکه جوکی تعریف کنید، به مخاطب خود فکر کنید. آیا آنها ممکن است از فرهنگ یا پیشینه‌ای باشند که آن شوخی را توهین‌آمیز تلقی کنند؟
  • از شوخی‌هایی که مبتنی بر کلیشه‌ها یا تعصبات‌اند، خودداری کنید.
  • اگر مطمئن نیستید که یک شوخی مناسب است یا نه، بهتر است آن را تعریف نکنید.

با چه روشی درمورد تفاوت‌های فرهنگی در محل کار صحبت کنم؟

  • با احترام و صبر صحبت کنید.
  • به دیدگاه‌های دیگران گوش فرادهید و سعی کنید آنها را درک کنید.
  • برروی نقاط مشترک تمرکز کنید و به‌دنبال راه‌حل‌هایی باشید که برای همه مفید باشد.
  • از یک واسطه یا مترجم استفاده کنید اگر لازم باشد.

چگونه می‌توانم به کودک خود در یادگیری درمورد فرهنگ‌های دیگر کمک کنم؟

  • کودک خود را در معرض فرهنگ‌های مختلف قرار دهید. این کار را می‌توانید ازطریق سفر، غذا، موسیقی، فیلم و کتاب انجام دهید.
  • با کودک خود درباره فرهنگ‌های مختلف صحبت کنید. تجربیات و باورهای خود را به اشتراک بگذارید و به سؤالات آنها پاسخ دهید.
  • کودک خود را تشویق کنید تا درباره فرهنگ‌های مختلف بیاموزد. کتاب‌ها و وب‌سایت‌های زیادی در دسترس هستند که می‌توانند به آنها کمک کنند.

منبع: chrysos