محدودیتهای صادراتی چین بر مواد معدنی و آهنرباهای خاکی کمیاب، که در پاسخ به تعرفههای تجاری آمریکا اعمال شده، زنجیره تأمین جهانی را مختل کرده و اولین قربانیان آن، تولیدکنندگان قطعات خودرو در اروپا هستند. اکنون برخی از این شرکتها خطوط تولید خود را متوقف کردهاند.
براساس گزارش Nikkei Asia، محدودیتهای صادراتی چین بر خاکهای کمیاب، که از اوایل آوریل ۲۰۲۵ و در واکنش به سیاستهای تجاری دولت آمریکا آغاز شد، صنایع مهم کشورهای غربی بهویژه صنعت خودروسازی را با چالش جدی مواجه کرده است.
بهرغم توقف موقت بسیاری از تعرفههای آمریکا، چین همچنان کنترلهای سختگیرانهای را بر صادرات این مواد مهم اعمال میکند؛ این مواد معدنی در تولید آهنرباهای ضروری برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی، مبدلهای کاتالیست، صندلیهای خودرو و همچنین صنایع رباتیک و دفاعی کاربرد دارند.
تأثیر محدودیتهای صادراتی چین بر خودروسازان اروپایی
انجمن اروپایی تأمینکنندگان خودرو (CLEPA) اعلام کرده است که چندین شرکت تولیدکننده قطعات خودرو در اروپا بهدلیل اتمام موجودی آهنرباهای ضروری، مجبور به توقف خطوط تولید خود شدهاند.
«بنجامین کریگر»، دبیرکل CLEPA، در بیانیهای با اشاره به درهمتنیدگی عمیق زنجیرههای تأمین جهانی از مقامات اتحادیه اروپا و چین خواست تا فوراً وارد گفتگویی سازنده شوند تا فرایند صدور مجوز به شکلی شفاف، متناسب و همراستا با هنجارهای بینالمللی انجام شود.
در ایالات متحده نیز وضعیت چندان متفاوت نیست. مدیران ارشد صنعت خودروسازی آمریکا به نیویورک تایمز گفتهاند که در صورت ادامه این روند، خطوط تولید ممکن است ظرف چند هفته آینده با کاهش ظرفیت یا حتی توقف مواجه شوند.
باتوجه به اینکه چین بیش از ۹۰ درصد از زنجیره تأمین جهانی خاکهای کمیاب را در اختیار دارد، محدودیتهای صادراتی آن پیامدهای گستردهای بهدنبال داشته است. شرکتهایی که قصد صادرات این مواد را دارند، اکنون نیازمند دریافت مجوز از دولت چین هستند؛ فرایندی که به گفته منابع آگاه بسیار دشوار شده است.
به گفته منابع آگاه، فقط ۲۵ درصد از درخواستهای مجوز تاکنون مورد موافقت قرار گرفتهاند. این وضعیت موجب شده تا برخی از تولیدکنندگان آهنربا در خود چین نیز بهدلیل عدم اطمینان از امکان صادرات، تولید خود را متوقف کنند که میتواند به کمبودهای بیشتر در آینده دامن بزند.
دسته بندی مطالب
کسب و کار
تکنولوژی
اموزشی
سلامت